Massage

massage

Bij houdings- en bewegingsklachten kan massage een effectief hulpmiddel zijn. Naast oefentherapie zorgt massage voor ontspanning en helpt het om pijn, vastzittende spieren en andere symptomen te bestrijden.

Ik zet mijn kennis van het menselijk lichaam en specifieke klachten in om een totaaloplossing te bieden voor uw klachten. Een massagebehandeling door een fysiotherapeut heeft daarom, zeker bij een fysiotherapeutische indicatie, de voorkeur boven een massage bij een reguliere masseur.

Welke massagetechnieken worden toegepast?

Ik maak gebruik van verschillende soorten massagetechnieken:

Klassieke massage

De klassieke massage is waarschijnlijk één van de oudste behandelmethoden ter wereld. Deze massage is vooral gericht op ontspanning, verbetering van de doorbloeding, verlagen van te hoge spierspanning en het verminderen van vermoeidheid.

Bindweefselmassage

Het onderhuidse bindweefsel bevindt zich tussen uw spieren en huid. Door dit bindweefsel lopen zenuwen die bij een bindweefselmassage mechanisch geprikkeld worden. De bindweefselmassage is in de jaren 50 ontwikkeld door de Duitse Elisabeth Dicke en is een reflexzone massage. Hierbij gaat men ervan uit dat er verschillende zones op het lichaam zijn die in verbinding staan met organen, klieren, zenuwen, spieren en andere lichaamsdelen. Door het prikkelen van het bindweefsel in deze zones worden ook de bijbehorende organen gestimuleerd. Hierdoor verdwijnen blokkades en nemen klachten als bijvoorbeeld migraine, doorbloedingsstoornissen, bewegingsproblemen en slapeloosheid af.

Periostmassage

Periostmassage is een drukmassage op het bot om het periost (beenvlies) te stimuleren. Deze massage concentreert zich specifiek op de verbetering van de doorbloeding en groei van het beenvlies op een bepaalde locatie en wordt gebruikt bij klachten in gewrichten of de aanhechting op het bot. Vaak wordt deze vorm van massage gecombineerd met andere behandelmethodes.

Lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een onderdeel van oedeemtherapie en wordt toegepast bij oedemen (vochtophopingen) onder andere in de herstelperiode na borstkanker. Zacht pompende bewegingen en bepaalde handgrepen stimuleren de lymfevaten en bevorderen de opname van vocht via de lymfebanen. Hierbij voer ik de behandeling uit volgens de Vodder methode. Lymfedrainage is een zachte massagevorm en op het hele lichaam toepasbaar.

Fysiotherapie

Uw fysiotherapeut weet alles van het menselijk bewegingsapparaat en kan u helpen uw klachten te verminderen.
.

Massage

Massage zorgt voor ontspanning en helpt het om pijn, vastzittende spieren en andere symptomen te bestrijden.
.

Oefentherapie

Oefentherapie het voorkomen, verminderen of volledig verhelpen van klachten. We mobiliseren, trainen en corrigeren uw houding en bewegingen.

Oedeemtherapie

Bij oedeemtherapie maak ik gebruik van manuele lymfedrainage, oefenen, bandageren en lymfetaping. Een behandelvorm van oedemen (vochtophopingen).

Feldenkrais

Feldenkrais is bewust worden door bewegen. Hierbij ligt de nadruk op wat je beweegt en niet hoe je beweegt. Dit leidt tot vermindering van pijnklachten en een aangenamer leven.

Wilt u persoonlijk advies of een intakegesprek plannen? Neem dan contact op.

info@fvdheydenfysiotherapeut.nl

Ma - Vr: 8:30 - 18.00